Al Praktisk Information

Klik på menuen herunder for at finde det, som du søger efter.

Pris

Trivselsuddannelsen gennemføres henover 2 år og Psykoterapeutuddannelsen gennemføres henover fire studieår – og der betales for et år ad gangen.

Prisen er: 39.500,- /per studieår.

Prisen dækker 24 dages undervisning fordelt på 6 moduler, 5×4 timers gruppesupervisioner, udvalgte grundbøger, online materiale og årlig evaluering.

Udover prisen på uddannelsen skal du årligt selv betale for en række studiebøger (500-1500,-) samt for 15 timers egenterapi hos en certificeret ID Psykoterapeut eller en 3.-4. års studerende ved Vadum Dahl Instituttet (200,- til 1000,- per session).

Betalingsmuligheder

Det fulde beløb – 3 måneder før uddannelsesstart
Du kan helt frem til få dage inden studiestart, eller indtil holdet er fyldt op, tilmelde dig ved at betale den fulde pris for psykoterapeutuddannelsen. Du opnår en rabat på 1500,- hvis du tilmelder dig tidligt. Vi har typisk en skæringsdato der løber 3 måneder inden studiestart.

Ratebetaling
Du har også muligheden for at betale din uddannelse i rater ved tilmelding til vores psykoterapeutuddannelse. I dette tilfælde, betaler du 6000,- i forudbetaling og 3500,- om måneden i 10 måneder.

Vær opmærksom på, at der tilføjes et administrationsgebyr på 1500,- så dit samlede beløb per studieår bliver 41.000,-

Første ratebetaling indbetales i den måned, hvor 1. modul starter.

Firmabetaling/Bruttolønsordning
Der er også en tredje mulighed og det er bruttolønsordningen (der også kendes som virksomhedsordningen).

Ved bruttolønsordningen aftaler en ansat med sin arbejdsgiver at gå ned i løn, for i stedet at få gavn af et personalegode. I dette tilfælde er det i form af betalt uddannelse.

Et alternativ er, at medarbejderen aftaler en fleksibel lønpakke / lønomlægning med sin arbejdsgiver. I dette tilfælde betaler arbejdsgiveren for et helt studieår, og medarbejderen bliver modregnet i sin bruttoløn over aftalte antal måneder.

Det attraktive ved sidstnævnte ordning er, at du betaler i rater, men af din bruttoløn – altså inden du bliver trukket i skat.

Firmabetaling/Bruttolønsordning

Firmabetaling er en ordning, hvor en medarbejder vælger at gå ned i løn for til gengæld at modtage et eller flere personalegoder fra deres arbejdsgiver. Ordningen bruges ofte til at finansiere en arbejdstelefon, et månedskort til offentlig transport eller lignende. Den kan også bruges til at finansiere en uddannelse.

Hvis det ikke er muligt for dig at få din uddannelse betalt gennem din arbejdsplads, kan du gøre brug af den såkaldte bruttolønsordning.

Via bruttolønsordningen kan din arbejdsgiver betale uddannelsen og herefter modregne udgiften i din bruttoløn. Det koster derfor ikke din arbejdsgiver penge. Du betaler uddannelsen selv og sparer penge i skat. På den måde kan du spare op mod halvdelen af udgiften til uddannelsen.

Betingelser for en bruttolønsordning:

Aftalen skal være inden for rammerne af de gældende regler, fx de overenskomster, der regulerer ansættelsen.
Aftalen skal indebære en reel fremadrettet nedgang i din kontante løn.
Den aftalte lønomlægning skal som udgangspunkt løbe over hele lønaftaleperioden eller som en tommelfingerregel i minimum 12 måneder.
Det skal være arbejdsgiveren, der stiller godet til rådighed. Du må altså ikke selv betale for godet og efterfølgende få refunderet udgifterne.
Nedgangen i din kontante løn skal være et på forhånd fastsat beløb, der ikke reguleres i takt med dit forbrug af godet eller med de løbende omkostninger for arbejdsgiveren.
Skattefri godtgørelse for kørsel, kost og logi, er ikke omfattet af disse regler.

Bruttolønsordning i forhold til uddannelse:

Det er tilstrækkeligt, at uddannelsen eller kurset har en vis erhvervsrelevans for modtageren.
Det er ikke en betingelse, at uddannelsen eller kurset har relevans for arbejdet hos arbejdsgiveren.
Aftalen om bruttolønsordningen indgås og aftales direkte mellem arbejdsgiver og arbejdstager – altså mellem dig og din arbejdsgiver.
Det er således virksomheden/arbejdsgiveren, der køber uddannelsen på vegne af medarbejderen.

Den konkrete økonomi vil i hvert enkelt tilfælde bl.a. afhænge af din marginalskatteprocent, studiegebyrets størrelse, fordelingen mellem parterne og over hvor lang tid studiegebyret fordeles. Under alle omstændigheder kan man kontakte sin lokale skattemyndighed for råd og vejledning.

Praktisk: 

Når du og din arbejdsgiver har aftalt ovenstående endeligt, benytter du dig af nedenstående tilmeldingslink. Når du har udfyldt og sendt denne, vil din arbejdsgiver modtage en faktura på studiegebyret til betaling.

Adgangskrav

Kvote 1, 2 og 3 – Der er også et adgangskrav der passer til dig!

På ID Academy har vi altid været stolte over at have hold på vores psykoterapeutuddannelse, der består af mennesker fra et bredt udsnit af den danske befolkning. Derfor skal udtrykkene adgangskrav og kvoter mere forstås som optagelsesgrupper.

Der er tre forskellige kvoter, men det er ikke en prioritetsliste. Der er ligelig mulighed for optagelse, uanset kvoten du søger ind på.

Er du i tvivl om din kvote, kan du i ansøgningsskemaet blot ”gætte” din kvote eller skrive ”kvote 3”. Efterfølgende taler du med en studievejleder, der sikrer den rigtige kvote. Du finder dit ansøgningsskema her. Vores erfaring er, at de fleste passer ind i én af kvoterne.

Du er altid velkommen til at kontakte vores studievejleder og få svar på spørgsmål omkring adgangskrav til psykoterapeutuddannelsen og andre spørgsmål om optagelse. Se kontaktoplysninger her.

De 3 kvoter: 1, 2 og 3

Adgangskrav via kvote 1: Studierelevant grunduddannelse

Du skal have:

En lang eller mellemlang videregående uddannelse af psykologisk, pædagogisk, social eller sundhedsfaglig karakter: Lærer, pædagog, sygeplejerske, socialrådgiver, læge, psykolog eller fysioterapeut, en uddannelse som præst eller lignende.
Erhvervserfaring inden for din grunduddannelses fagområde svarende til mindst tre års fuldtidsarbejde.
Kan du søge ind via kvote 1? Find dit ansøgningsskema her.

 

Adgangskrav via kvote 2: Anden grunduddannelse

Hvis din grunduddannelse ikke er af psykologisk, pædagogisk, social- eller sundhedsfaglig karakter, er det muligt at blive optaget via kvote 2.

Du skal have:

En lang eller mellemlang videregående uddannelse som f.eks. en kandidatuddannelse eller professionsbachelor: BA, MA eller anden kandidatgrad indenfor det samfundsvidenskabelige, naturvidenskabelige eller andre områder.
Erhvervserfaring svarende til mindst tre års fuldtidsarbejde inden for et job med mellemmenneskelig kontakt: Du skal have arbejdet med andre mennesker i mindst 3 år indenfor f.eks. undervisning, pleje, handicaphjælp, socialt- eller sundhedsmæssigt arbejde, ledelse, Human Ressource, konsulentvirksomhed, registreret alternativ behandling eller lignende.
Kan du søge ind via kvote 2? Find dit ansøgningsskema her.

 

Kvote 3: Dispensation

Hvis din grunduddannelse ikke er af psykologisk, pædagogisk, social- eller sundhedsfaglig karakter, på kandidat- eller professionsbachelor niveau, kan du ofte blive optaget med dispensation.

Du kan f.eks. have:

1. En grunduddannelse: eks. politibetjent, misbrugskonsulent, fængselsbetjent, kontorassistent, SOSU, skuespiller, frisør eller hvis du har en anden praktisk, musisk eller teknisk uddannelse.

2. Fem års erhvervserfaring med mellemmenneskelig kontakt, der kan sidestilles med et vist fagligt uddannelsesniveau fra et lønnet eller ulønnet job.

3. Relevante kurser og efteruddannelser. Herunder registrerede alternative uddannelser.

 

Hvorfor har vi kvoter?
Adgangskravene / optagelseskvoterne er et af mange krav, vi som psykoterapeutisk institut skal leve op til for at være et godkendt institut hos Dansk Psykoterapeutforening.

Som godkendt institut har du som certificeret psykoterapeut mulighed for at søge om optagelse i Dansk Psykoterapeutforening og kalde dig Psykoterapeut MPF, der er et ekstra “kvalitetsstempel”.

Hvis du optages via kvote 3 og ønsker at blive medlem af Dansk Psykoterapeutforening, skal du gennem en individuel optagelsesproces i foreningen.

Studieordning

I vores studieordning finder du alle oplysninger om ID Psykoterapeut Uddannelsen, herunder,

Overordnet beskrivelse af psykoterapeutuddannelsen.
Øvning og øvegrupper.
Egenterapi og terapeuter.
Supervision.
Træningsterapi.
Etikregler.
Generelle kritierier og kompetencer.
Certificeringsopgave.

Hent studieordningen:

Timekrav, moduler og mødetider

Moduler og mødetider
Mødetider for uddannelsen til trivselsterapeut og psykoterapeut
Torsdag: kl. 15.00 – 21.00
Fredag: kl. 10.00 – 17.30
Lørdag: kl. 10.00 – 17.30
Søndag: kl. 10.00 – 16.00

Modulernes opbygning
Som kursist møder du ind og undervisningsdagen starter typisk med en meditation, efterfulgt af en “runde”, som er en status på hvordan man har det eller ens egen indsigt ind i modulets tema.

Dernæst fortsætter dagen med en veksling af underviseroplæg, demoer af modeller, praktiske øvelser og øvegrupper.

Der er typisk to små indlagte pauser og en frokostpause på ca. 1 time og 15 minutter.

Studiekrav for certificeringer
Du skal leve op til en række krav, hvis du ønsker at blive certificeret Psykoterapeut fra ID Academy.

Som ID Psykoterapeut-studerende skal du have:

  • 225 timers færdighedstræning i grupper, hen over de 4 år.
  • 75 timer hvert af de første to år og 37,5 time hvert af de sidste to år.
  • 75 timers færdighedstræning med eksterne klienter hen over 3. og 4. år.
  • 80 timers gruppesupervision hen over de 4 år. 5×4 timers supervion hvert år, hvor der også er krav til “at være på”.
  • 60 egenterapi-timer hos din valgte ID Psykoterapeut. 15 timer om året.
  • Der skal afleveres 4 års-evalueringer og skrives en afsluttende opgave efter 4.år.